Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kraków. Trzy pomysły na poszerzenie A4

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
25-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA/RI

Podziel się ze znajomymi:

W przyszłym roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla poszerzenia autostrady A4 między węzłem Balice I a ul. Kąpielową. Wykonany ma być trzeci pas ruchu. Prace projektowe trwają od 2022 roku. Są trzy potencjalne warianty rozbudowy.

Mowa o liczącym 17 km odcinku zachodniej części autostrady A4 od okolic bramek przy węźle Balice 1 do okolic węzła Kraków Południe. Rozbudowany ma być także blisko 3-kilometrowy odcinka S52 od węzła Balice I do węzła Modlniczka i kolejnych 2,5 km obwodnicy między węzłami Modlniczka i Modlnica (DK-94).

Rozbudowa konieczna

Według GPR z lat 2020-2021 autostradą A4 między lotniskiem a zakopianką każdego dnia porusza się nawet 82 tys. samochodów. Na trasie tworzą się korki, zwłaszcza na ponad 5-km trasie między węzłami Bielany i Skawina. Jak wskazuje GDDKiA, problematycznym odcinkiem jest część A4 między węzłami Bielany i Tyniec, czyli przejazd przez Wisłę nad stopniem wodnym Kościuszko. Z mostu korzysta zarówno ruch tranzytowy, ale i lokalny – mieszkańcy zachodniego Krakowa i pobliskich miejscowości, dla których jest to jedyna stała przeprawa przez Wisłę na jej ponad 30-kilometrowym odcinku pomiędzy mostem Zwierzynieckim a Łączanami.

GDDKiA szykuje zmiany. Poza poszerzeniem autostrady mają też objąć zmiany na węzłach, w tym: Balice I, łączący A4 i S52, oraz węzeł Kraków Skawina, zapewniający poprzez DK-44 wjazd do obu tych miast, które były projektowane w zupełnie innych warunkach ruchu.

Prace projektowe

Umowa na przygotowanie projektu poszerzenia 17,2 km autostrady A4 o trzeci pas między węzłem Balice I (połączenie A4 z S52) a ul. Kąpielową (tuż za węzłem Kraków Południe, jadąc w kierunku Rzeszowa) została podpisana jesienią 2022 r. W ramach tych prac przygotowywane jest także poszerzenie 2,9-km odcinka S52 między węzłami Balice I i Modlniczka. Dodatkowo w kwietniu 2023 r. została podpisana umowa na przygotowanie projektu rozbudowy o trzeci pas 2,5 km DK-94 między węzłami Modlniczka i Modlnica i dostosowania tego odcinka do standardu drogi ekspresowej.

– Celem jest budowa wokół Krakowa pełnej obwodnicy składającej się wyłącznie z dróg szybkiego ruchu (Balice I – Mistrzejowice S52, Mistrzejowice – Bieżanów S7, Balice I – Bieżanów A4). Po zakończeniu rozbudowy, każdy odcinek krakowskiego ringu będzie miał trzy pasy ruchu w każdym kierunku – tłumaczy inwestor.

W minionych dwóch latach odbyły się spotkania informacjami z mieszkańcami gmin Kraków, Liszki i Zabierzów. Sprawdzano sześć wariantów. W każdym zakładano dobudowę dodatkowych pasów wzdłuż obecnego przebiegu.

Najistotniejsze różnice między nimi są na odcinku między węzłami Bielany i Tyniec. W tym miejscu autostrada biegnie nad Wisłą nie po zwykłym moście, lecz po obiekcie zbudowanym na podporach stopnia wodnego Kościuszko, regulującego przepływ wody na rzece w centrum miasta. Ze względów technologicznych jakakolwiek rozbudowa mostu w tym miejscu wiązałaby się z koniecznością ingerencji w urządzenia hydrotechniczne stopnia, a w skrajnym scenariuszu niewykluczona byłaby konieczność jego rozbiórki i ponownej budowy – tłumaczy GDDKiA.

Do tej pory analizowano: trzy warianty (W1, W2, W3) zakładające budowę fragmentu autostrady na zachód od jej obecnego przebiegu, w odległości od ok. 200 m (wariant W3) do ok. 600 m (wariant W2) od stopnia wodnego Kościuszko, wariant W4 biegnący zgodnie z obecnym przebiegiem A4, zakładający zmiany na stopniu wodnym, wariant W5 na wschód od stopnia, wariant W6 zakładający budowę tunelu pod Wisłą. 

Trzy warianty odrzucone

Po analizie zrezygnowano z pracy nad trzema: wariant W1 biegnący na zachód od stopnia wodnego Kościuszko został odrzucony, ponieważ zakładał likwidację węzła Bielany i skumulowanie ruchu na rozbudowanym węźle Tyniec. Takie rozwiązanie było mniej korzystne niż rozbudowa węzła Bielany, wiązałoby się bowiem z większą ingerencją w okoliczny teren.

Wariant W5 na wschód od stopnia został odrzucony gdyż takie rozwiązanie wiązałoby się z dużą liczbą wyburzeń. Autostrada musiałaby zostać odsunięta od stopnia ok. 300 m na wschód, ale równocześnie kolidowałaby z torem kajakowym Kolna.

Z kolei wariant W6 tunel pod Wisłą nie będzie dalej analizowany z uwagi na to, że obiekt musiałby przebiegać nie tylko pod Wisłą, ale też pod jej starorzeczem i płynącą w pobliżu Sanką. Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu i konieczność zapewnienia odpowiedniego dla autostrady, niewielkiego poziomu spadku trasy prowadzącej na samo dno tunelu pod rzeką okazało się, że taka przeprawa miałaby blisko 3 km długości. Budowa takiego tunelu w trudnym geologicznie terenie pod rzeką byłaby olbrzymim wyzwaniem technologicznym, a dodatkowym problemem byłaby konieczność zabezpieczenia obiektu przed wodą oraz prowadzenie budowy w sposób zapewniający bezpieczeństwo stopnia wodnego Kościuszko. Dodatkowo budowa takiego obiektu i jego późniejsze utrzymanie wiązałyby się z bardzo dużymi kosztami.

Warianty do dalszych prac

Do dalszych prac projektowych kierujemy trzy warianty: dwa (warianty W2 i W3) biegnące na zachód od stopnia wodnego Kościuszko oraz wariant W4 zakładający rozbudowę A4 w pełni po istniejącym śladzie.

Wszystkie trzy warianty skierowane do dalszych prac zakładają (poza przekroczeniem Wisły) podobne rozwiązania. Planowana jest całkowita zmiana charakteru A4 w okolicy lotniska.

Proponowany jest trzypoziomowy węzeł Balice I połączony z przesuniętym nieco na południe węzłem Kraków Balice, prowadzącym do DW774 i lotniska. Te dwa węzły maja być ze sobą ściśle połączone, pozwalając na przejazd w kierunku Krakowa, Katowic, Rzeszowa, na DW774 i na lotnisko. Szczegółowe rozwiązania co do liczby pasów ruchu, dokładnego sposobu połączenia węzłów i zapewnienia przejazdów w poszczególnych kierunkach są jeszcze przedmiotem prac projektowych.

Między węzłami Kraków Tyniec i Kraków Skawina planowana jest budowa dwóch jezdni z trzema pasami ruchu, a dodatkowo dwóch jezdni po obu stronach autostrady, oddzielonych od A4 pasem zieleni (wariant W3 i W4). Te dodatkowe jezdnie (tzw. zbierająco-rozprowadzające) miałyby podobny charakter, jak w przypadku funkcjonującego na Śląsku odcinka autostrady A4 między węzłami Katowice Mikołowska i Chorzów. Dzięki temu ruch lokalny będzie mógł jechać nowymi drogami wzdłuż A4, odciążając w ten sposób jezdnie autostrady.

Węzeł Kraków Skawina ma być przesunięty na północ, dzięki czemu będzie można zbudować wszystkie zjazdy z autostrady w sposób bezkolizyjny. Zlikwiduje to utrudnienia, jakie są dziś w tym miejscu. Ruchliwą DK44 łączącą Kraków i Skawinę codziennie przejeżdża 36 tys. pojazdów, a autostradą w okolicy tego węzła 80 tysięcy aut. Zmiany na miejskim odcinku ul. Skotnickiej planuje też Kraków.

Przygotowywana jest także rozbudowa węzła Kraków Południe. Jest to odrębna inwestycja, dla której w grudniu 2023 roku wydana została decyzja środowiskowa. Jeszcze w tym roku ma być złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Obie inwestycje – rozbudowa węzła Kraków Południe i poszerzenie A4 o trzeci pas – są ze sobą skoordynowane. Zjazdy i wjazdy na nowy węzeł zostały przygotowane w taki sposób, aby były odpowiednie również dla poszerzanej później autostrady.

Czym się różnią?

Warianty W2 i W3 zakładają budowę zupełnie nowego mostu na Wiśle na zachód od stopnia wodnego Kościuszko. W wariancie W2 wjazd na autostradę będzie możliwy jedynie przez węzeł Bielany. Mieszkańcy Tyńca będą wjeżdżać na A4 poprzez funkcjonujący dziś most na stopniu, który obsługiwałby wówczas jedynie ruch lokalny i pozwalał na dojazd z Tyńca i Kostrza na węzeł Bielany. Wariant W3 zakłada możliwość wjazdu na A4 przez oba dzisiejsze węzły.

Takie rozwiązanie pozwoliłoby na oddzielenie ruchu lokalnego, który korzystałby z przeprawy na stopniu Kościuszko, od tranzytowego, jadącego nowymi mostami na Wiśle. Byłoby to również bezpieczniejsze niż obecna sytuacja, w której na jednym moście, na odcinku ok. 1,5 km między węzłami Bielany i Tyniec, miesza się ruch tranzytowy z przejazdami mieszkańców, którzy korzystają z tego odcinka A4 jedynie w celu przekroczenia Wisły.

Cały czas analizowana jest w ramach wariantu W4 możliwość poszerzenia autostrady A4 w jej obecnym śladzie i szans na wykorzystanie w tym celu stopnia wodnego. Ten wariant rozbudowy zakłada utrzymanie obu węzłów – Bielany i Tyniec – i połączenie ich dodatkowymi jezdniami zbierająco-rozprowadzającymi, które skupiłyby ruch lokalny i obsługiwałyby przejazdy między węzłami.

Odcinek północno-zachodni

Rozbudowa 2,9 km S52 między węzłami Balice I i Modlniczka o trzeci pas zostanie przeprowadzona poprzez poszerzenie drogi zgodnie z jej obecnym śladem. Wniosek o decyzję środowiskową ma być złożony w drugiej połowie 2026 roku.

Poszerzony o trzeci pas ma być także 2,5-km odcinek DK-94 między węzłami Modlniczka i Modlnica. Droga zostanie również dostosowana do standardu drogi ekspresowej, stając się w przyszłości kolejnym odcinkiem S52. Ten fragment obwodnicy zostanie rozbudowany zgodnie z obecnym przebiegiem, a zmiany wynikające m.in. z korekty zakrętów i poprawy geometrii drogi będą wiązały się z niewielkimi przesunięciami drogi na zachód. Dojazd do pobliskiego centrum handlowego zostanie zapewniony dzięki dodatkowym jezdniom pozwalającym na dojazd z węzła Modlniczka. Wniosek o decyzję środowiskową dla tego odcinka ma być złożony na początku przyszłego roku.

Co dalej

W listopadzie ma się zakończyć całoroczna inwentaryzacja przyrodnicza, która pozwoli zaplanować rozwiązania na rzecz ochrony przyrody. W drugiej połowie 2026 r. ma być złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie szczegółowej koncepcji rozbudowy, projektu budowlanego oraz uzyskanie pozwolenia na budowę.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejne inwestycje drogowe pod Płockiem

Drogi i autostrady

Kolejne inwestycje drogowe pod Płockiem

Damian Kelman 14 lipca 2025

Projektant rozbudowy drogi wojewódzkiej pod Radomiem poszukiwany

Drogi i autostrady

Jest przetarg na rozbudowę obwodnicy Wyrzyska

Drogi i autostrady

Jest przetarg na rozbudowę obwodnicy Wyrzyska

Mikołaj Kobryński 18 listopada 2024

Bliżej modernizacji obwodnicy Giżycka

Drogi i autostrady

Bliżej modernizacji obwodnicy Giżycka

Mikołaj Kobryński 17 września 2024

ZDW w Olsztynie rozbuduje drogę Mazuchówka – Olecko

Drogi i autostrady

ZDW w Olsztynie rozbuduje drogę Mazuchówka – Olecko

Przemysław Farsewicz 17 maja 2024

Zobacz również:

Kolejne inwestycje drogowe pod Płockiem

Drogi i autostrady

Kolejne inwestycje drogowe pod Płockiem

Damian Kelman 14 lipca 2025

Projektant rozbudowy drogi wojewódzkiej pod Radomiem poszukiwany

Drogi i autostrady

Jest przetarg na rozbudowę obwodnicy Wyrzyska

Drogi i autostrady

Jest przetarg na rozbudowę obwodnicy Wyrzyska

Mikołaj Kobryński 18 listopada 2024

Bliżej modernizacji obwodnicy Giżycka

Drogi i autostrady

Bliżej modernizacji obwodnicy Giżycka

Mikołaj Kobryński 17 września 2024

ZDW w Olsztynie rozbuduje drogę Mazuchówka – Olecko

Drogi i autostrady

ZDW w Olsztynie rozbuduje drogę Mazuchówka – Olecko

Przemysław Farsewicz 17 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij