W przyszłym roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla poszerzenia autostrady A4 między węzłem Balice I a ul. Kąpielową. Wykonany ma być trzeci pas ruchu. Prace projektowe trwają od 2022 roku. Są trzy potencjalne warianty rozbudowy.
Mowa o liczącym 17 km odcinku zachodniej części autostrady A4 od okolic bramek przy węźle Balice 1 do okolic węzła Kraków Południe. Rozbudowany ma być także blisko 3-kilometrowy odcinka S52 od węzła Balice I do węzła Modlniczka i kolejnych 2,5 km obwodnicy między węzłami Modlniczka i Modlnica (DK-94).
Rozbudowa konieczna
Według GPR z lat 2020-2021 autostradą A4 między lotniskiem a zakopianką każdego dnia porusza się nawet 82 tys. samochodów. Na trasie tworzą się korki, zwłaszcza na ponad 5-km trasie między węzłami Bielany i Skawina. Jak wskazuje GDDKiA, problematycznym odcinkiem jest część A4 między węzłami Bielany i Tyniec, czyli przejazd przez Wisłę nad stopniem wodnym Kościuszko. Z mostu korzysta zarówno ruch tranzytowy, ale i lokalny – mieszkańcy zachodniego Krakowa i pobliskich miejscowości, dla których jest to jedyna stała przeprawa przez Wisłę na jej ponad 30-kilometrowym odcinku pomiędzy mostem Zwierzynieckim a Łączanami.
GDDKiA szykuje zmiany. Poza poszerzeniem autostrady mają też objąć zmiany na węzłach, w tym: Balice I, łączący A4 i S52, oraz węzeł Kraków Skawina, zapewniający poprzez DK-44 wjazd do obu tych miast, które były projektowane w zupełnie innych warunkach ruchu.
Prace projektowe
Umowa na przygotowanie projektu poszerzenia 17,2 km autostrady A4 o trzeci pas między węzłem Balice I (połączenie A4 z S52) a ul. Kąpielową (tuż za węzłem Kraków Południe, jadąc w kierunku Rzeszowa) została podpisana jesienią 2022 r. W ramach tych prac przygotowywane jest także poszerzenie 2,9-km odcinka S52 między węzłami Balice I i Modlniczka. Dodatkowo w kwietniu 2023 r. została podpisana umowa na przygotowanie projektu rozbudowy o trzeci pas 2,5 km DK-94 między węzłami Modlniczka i Modlnica i dostosowania tego odcinka do standardu drogi ekspresowej.
– Celem jest budowa wokół Krakowa pełnej obwodnicy składającej się wyłącznie z dróg szybkiego ruchu (Balice I – Mistrzejowice S52, Mistrzejowice – Bieżanów S7, Balice I – Bieżanów A4). Po zakończeniu rozbudowy, każdy odcinek krakowskiego ringu będzie miał trzy pasy ruchu w każdym kierunku – tłumaczy inwestor.
W minionych dwóch latach odbyły się spotkania informacjami z mieszkańcami gmin Kraków, Liszki i Zabierzów. Sprawdzano sześć wariantów. W każdym zakładano dobudowę dodatkowych pasów wzdłuż obecnego przebiegu.
Najistotniejsze różnice między nimi są na odcinku między węzłami Bielany i Tyniec. W tym miejscu autostrada biegnie nad Wisłą nie po zwykłym moście, lecz po obiekcie zbudowanym na podporach stopnia wodnego Kościuszko, regulującego przepływ wody na rzece w centrum miasta. Ze względów technologicznych jakakolwiek rozbudowa mostu w tym miejscu wiązałaby się z koniecznością ingerencji w urządzenia hydrotechniczne stopnia, a w skrajnym scenariuszu niewykluczona byłaby konieczność jego rozbiórki i ponownej budowy – tłumaczy GDDKiA.
Do tej pory analizowano: trzy warianty (W1, W2, W3) zakładające budowę fragmentu autostrady na zachód od jej obecnego przebiegu, w odległości od ok. 200 m (wariant W3) do ok. 600 m (wariant W2) od stopnia wodnego Kościuszko, wariant W4 biegnący zgodnie z obecnym przebiegiem A4, zakładający zmiany na stopniu wodnym, wariant W5 na wschód od stopnia, wariant W6 zakładający budowę tunelu pod Wisłą.
Trzy warianty odrzucone
Po analizie zrezygnowano z pracy nad trzema: wariant W1 biegnący na zachód od stopnia wodnego Kościuszko został odrzucony, ponieważ zakładał likwidację węzła Bielany i skumulowanie ruchu na rozbudowanym węźle Tyniec. Takie rozwiązanie było mniej korzystne niż rozbudowa węzła Bielany, wiązałoby się bowiem z większą ingerencją w okoliczny teren.
Wariant W5 na wschód od stopnia został odrzucony gdyż takie rozwiązanie wiązałoby się z dużą liczbą wyburzeń. Autostrada musiałaby zostać odsunięta od stopnia ok. 300 m na wschód, ale równocześnie kolidowałaby z torem kajakowym Kolna.
Z kolei wariant W6 tunel pod Wisłą nie będzie dalej analizowany z uwagi na to, że obiekt musiałby przebiegać nie tylko pod Wisłą, ale też pod jej starorzeczem i płynącą w pobliżu Sanką. Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu i konieczność zapewnienia odpowiedniego dla autostrady, niewielkiego poziomu spadku trasy prowadzącej na samo dno tunelu pod rzeką okazało się, że taka przeprawa miałaby blisko 3 km długości. Budowa takiego tunelu w trudnym geologicznie terenie pod rzeką byłaby olbrzymim wyzwaniem technologicznym, a dodatkowym problemem byłaby konieczność zabezpieczenia obiektu przed wodą oraz prowadzenie budowy w sposób zapewniający bezpieczeństwo stopnia wodnego Kościuszko. Dodatkowo budowa takiego obiektu i jego późniejsze utrzymanie wiązałyby się z bardzo dużymi kosztami.
Warianty do dalszych prac
Do dalszych prac projektowych kierujemy trzy warianty: dwa (warianty W2 i W3) biegnące na zachód od stopnia wodnego Kościuszko oraz wariant W4 zakładający rozbudowę A4 w pełni po istniejącym śladzie.
Wszystkie trzy warianty skierowane do dalszych prac zakładają (poza przekroczeniem Wisły) podobne rozwiązania. Planowana jest całkowita zmiana charakteru A4 w okolicy lotniska.
Proponowany jest trzypoziomowy węzeł Balice I połączony z przesuniętym nieco na południe węzłem Kraków Balice, prowadzącym do DW774 i lotniska. Te dwa węzły maja być ze sobą ściśle połączone, pozwalając na przejazd w kierunku Krakowa, Katowic, Rzeszowa, na DW774 i na lotnisko. Szczegółowe rozwiązania co do liczby pasów ruchu, dokładnego sposobu połączenia węzłów i zapewnienia przejazdów w poszczególnych kierunkach są jeszcze przedmiotem prac projektowych.
Między węzłami Kraków Tyniec i Kraków Skawina planowana jest budowa dwóch jezdni z trzema pasami ruchu, a dodatkowo dwóch jezdni po obu stronach autostrady, oddzielonych od A4 pasem zieleni (wariant W3 i W4). Te dodatkowe jezdnie (tzw. zbierająco-rozprowadzające) miałyby podobny charakter, jak w przypadku funkcjonującego na Śląsku odcinka autostrady A4 między węzłami Katowice Mikołowska i Chorzów. Dzięki temu ruch lokalny będzie mógł jechać nowymi drogami wzdłuż A4, odciążając w ten sposób jezdnie autostrady.
Węzeł Kraków Skawina ma być przesunięty na północ, dzięki czemu będzie można zbudować wszystkie zjazdy z autostrady w sposób bezkolizyjny. Zlikwiduje to utrudnienia, jakie są dziś w tym miejscu. Ruchliwą DK44 łączącą Kraków i Skawinę codziennie przejeżdża 36 tys. pojazdów, a autostradą w okolicy tego węzła 80 tysięcy aut. Zmiany na miejskim odcinku ul. Skotnickiej planuje też Kraków.
Przygotowywana jest także rozbudowa węzła Kraków Południe. Jest to odrębna inwestycja, dla której w grudniu 2023 roku wydana została decyzja środowiskowa. Jeszcze w tym roku ma być złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Obie inwestycje – rozbudowa węzła Kraków Południe i poszerzenie A4 o trzeci pas – są ze sobą skoordynowane. Zjazdy i wjazdy na nowy węzeł zostały przygotowane w taki sposób, aby były odpowiednie również dla poszerzanej później autostrady.
Czym się różnią?
Warianty W2 i W3 zakładają budowę zupełnie nowego mostu na Wiśle na zachód od stopnia wodnego Kościuszko. W wariancie W2 wjazd na autostradę będzie możliwy jedynie przez węzeł Bielany. Mieszkańcy Tyńca będą wjeżdżać na A4 poprzez funkcjonujący dziś most na stopniu, który obsługiwałby wówczas jedynie ruch lokalny i pozwalał na dojazd z Tyńca i Kostrza na węzeł Bielany. Wariant W3 zakłada możliwość wjazdu na A4 przez oba dzisiejsze węzły.
Takie rozwiązanie pozwoliłoby na oddzielenie ruchu lokalnego, który korzystałby z przeprawy na stopniu Kościuszko, od tranzytowego, jadącego nowymi mostami na Wiśle. Byłoby to również bezpieczniejsze niż obecna sytuacja, w której na jednym moście, na odcinku ok. 1,5 km między węzłami Bielany i Tyniec, miesza się ruch tranzytowy z przejazdami mieszkańców, którzy korzystają z tego odcinka A4 jedynie w celu przekroczenia Wisły.
Cały czas analizowana jest w ramach wariantu W4 możliwość poszerzenia autostrady A4 w jej obecnym śladzie i szans na wykorzystanie w tym celu stopnia wodnego. Ten wariant rozbudowy zakłada utrzymanie obu węzłów – Bielany i Tyniec – i połączenie ich dodatkowymi jezdniami zbierająco-rozprowadzającymi, które skupiłyby ruch lokalny i obsługiwałyby przejazdy między węzłami.
Odcinek północno-zachodni
Rozbudowa 2,9 km S52 między węzłami Balice I i Modlniczka o trzeci pas zostanie przeprowadzona poprzez poszerzenie drogi zgodnie z jej obecnym śladem. Wniosek o decyzję środowiskową ma być złożony w drugiej połowie 2026 roku.
Poszerzony o trzeci pas ma być także 2,5-km odcinek DK-94 między węzłami Modlniczka i Modlnica. Droga zostanie również dostosowana do standardu drogi ekspresowej, stając się w przyszłości kolejnym odcinkiem S52. Ten fragment obwodnicy zostanie rozbudowany zgodnie z obecnym przebiegiem, a zmiany wynikające m.in. z korekty zakrętów i poprawy geometrii drogi będą wiązały się z niewielkimi przesunięciami drogi na zachód. Dojazd do pobliskiego centrum handlowego zostanie zapewniony dzięki dodatkowym jezdniom pozwalającym na dojazd z węzła Modlniczka. Wniosek o decyzję środowiskową dla tego odcinka ma być złożony na początku przyszłego roku.
Co dalej
W listopadzie ma się zakończyć całoroczna inwentaryzacja przyrodnicza, która pozwoli zaplanować rozwiązania na rzecz ochrony przyrody. W drugiej połowie 2026 r. ma być złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie szczegółowej koncepcji rozbudowy, projektu budowlanego oraz uzyskanie pozwolenia na budowę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.